Lite fakta.

Här är en liten enkel bild på hur en Gastric Bypass operation funkar. Man delar alltså av magsäcken lägst upp, så det blir en liten säck som rymmer ca 1 dl från början. Sen kopplar man om tarmarna så att en del av tunntarmen kopplas på den nya magsäcken. Den gamla magsäcken sitter kvar som en blindsäck och fortsätter producera magsafter. Eftersom man kopplat på tunntarmen på den nya magsäcken har man helt enkelt kopplat förbi tolvfingertarmen men man kopplar ihop allting lite längre ner så magsaften från den gamla magsäcken kommer igenom tolvfingertarmen och möter min föda längre ner i tunntarmen. Så funkar det på ett ungefär.

 
 


En lite mer avancerad bild också.

Som sagt den nya magsäcken rymmer från början ca 1 dl men ska sakta men säkert töjas ut lite så efter ca 6 månader ska den rymma 1½-2 dl och så småningom, när den är "färdig" ska jag äta ungefär en halv normalportion.



Bilderna har jag hittat på bla en blogg som heter Mitt dagliga liv just nu och på Wikipedia.
Sen tror jag det skiljer sig lite på hur "stor" den nya magsäcken är från början, hur mycket man får äta osv beroende på var man gör operationen. I Varberg funkar det så här i alla fall.
 
Ha det gott.
Kram


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0